Over akoestisch onderzoek
ONDERZOEK GELUIDSBELASTING
De geluidbelasting door wegverkeer of railverkeer wordt berekend volgens het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012.
Er zijn 2 berekeningsmethoden:
1. Standaard Rekenmethode I; voor de meest eenvoudige situaties.
2. Standaard Rekenmethode II voor alle overige situaties (bijvoorbeeld met hoogteverschillen).
De geluidbelasting door industrie wordt berekend volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI). Met de rekenmethodes wordt, in het geval van weg- en railverkeer, een waarde voor Lden berekend, uitgedrukt in dB. Voor industrielawaai wordt met de rekenmethodes de etmaalwaarde LA,eq berekend. Voor deze berekeningen wordt het etmaal altijd onderverdeeld in drie perioden:
dag 07.00 - 19.00 uur
avond 19.00 - 23.00 uur
nacht 23.00 - 07.00 uur
Mensen vinden omgevingsgeluiden in de nacht en avond hinderlijker dan overdag. Daarom worden “strafcorrecties” toegepast op de geluidsniveaus in de avond en de nacht. De uiteindelijke waarde Lden voor wegverkeerslawaai en spoorweglawaai is een ‘energetisch’ gemiddelde van de drie perioden. Voor industrielawaai is de etmaalwaarde LA,eq de meest ongunstige waarde van de drie perioden.
MEER INFORMATIE?